Monday, November 5, 2012

HUSET Vårt Før og Etter Malingsjobben!

Our HOUSE Before and After my Paint Job


Bildene ble tatt i oktober, mens flere av sommerblomstene fremdeles var i live:).

Endelig! Eller dvs. nesten....Nei, orker ikke snakke om det....
Begynte å tvile på om jeg noen gang skulle bli ferdig. Dvs, tilsynelatende ferdig.....
Drittlei, mildt sagt! Og endelig fått tatt noen bilder mens ingen biler var parkert foran huset, hehe...
Det eneste som har holdt meg gående med malinga på seinsommeren, var staheten min, og tanken på å skulle irritere meg over et uferdigmalt hus i enda et år!
Og forressten, føler jeg kan komme med et godt tips etter å ha malt SÅ mye alene.....
Så: et godt tips hvis du skal male hus: bruk vinkelregulerbar rulle for hus, samt stang der du ikke rekker opp, og pensel der du ikke kommer til med rulle. Så unngår du unødvendig belastning for skuldre, nakke og armer, samt falle ned fra stige! 
Helt genialt spør du meg, og mye raskere, og jeg har testet ut begge deler! 
Må alltids bruke litt pensel for å komme innimellom, alt ettersom hvordan borene ligger, samt krinkler og kroker.
Det verste var ikke å male huset, faktisk, men det grusomme værutsatte rekkverket, samt under verandaen....

 Finally! I started doubting that I would ever finish painting the house and the railing, and underneath the veranda! Sooo, fed up! The only reason I kept going is my stubbornness, and the thought that I would walk around annoied for another year, looking at the unfinished house railing etc.



Litt stolt over petuniaen jeg, da, som jeg klarte å holde liv i helt til den store frosten kom rett før Halloween:). Det er en førstegang for alt:). 

...and a bit proud of the Petunias that I was able to keep alive until the big frost came right before Halloween:). There is a first time for everything:).








Og det ble LYS.....



 Ny utendørsbelysning har det også blitt
Vi hadde kun to lamper langs hele huset bort til inngangsdøra, samt en stolpe foran huset, og en på terrassen. Nå har pappa vært så snill å installere tilsammen 8 nye lamper (4 på forsiden av huset, 2 på terrassen, og en hver på de to resterende sidene av huset) samt en stolpe (som ikke var montert da bildet blei tatt)...
- vi ble enig om disse Blokhus lampene i galvanisert stål (fra danske Norlux) fra lysbutikken.no
Mannen hadde veldig mange formeninger om hva vi IKKE skulle ha. Så da endte vi til slutt opp med disse. 
(Stort utvalg, relativt rimelige priser, og veldig rimelig forsendelse (ca. 170kr for hele rukla:))



Her er litt delaljer fra huset før jeg begynte, sommeren 2011;
Some details from before I started in, Summer of 2011; 


Garage door before





Vinduskarmene malte jeg hvite med Jotun sin Drygolin oljebasert maling i 2010, i løpet av de 4 ukene før jeg fødte Daniel. Jeg fødte 11 dager på overtid, men var i veldig god form. Så godt å få gjort noe nyttig i tillegg til strikkinga....
Garageporten og døra blei beisa i seterbrun fra Baron dvs. nesten sort i 2011. Og det samme med stolpene ved garagen. Det kan du lese mer om her.
Selve Huset malte jeg også i fjor sommer da jeg var i permisjon med Daniel.  Fargen heter Stemning, og en farge vi endte opp med siden det er en haug med grå hus som nærmeste naboer, samt noen beige. Vi hadde vel egentlig lyst på et helt mørkegrått hus, men slo det fra oss. Kjedelig med lignende farge som de nærmeste naboene. Malingen vi brukte var Optimal fra Jotun, og er vannbasert. Siden Daniel var så flink til å sove, malte jeg i sovepausene hans, i tillegg til kveldstid når ungene sov. Jeg fikk også begynt på rekkverket i fjor sommer. For et makkverk av et arbeid! Tar en hel evighet! Og med ustabilt vær, er det jo helt umulig å få malt, for det er jo det første som blir vått når det kommer en liten regnskur....
Toppen av rekkverket fikk jeg ikke malt, for det var rett og slett for fuktig. Utrolig irriterende å gå i et år å se på et uferdig rekkverk!
Siden toppen av rekkverket er høvlet tre, og mine foreldre oppfordret meg til ikke å male det, fordi det bare kommer til å flasse, har jeg først påført et lag med Owatrololje, og deretter malt med drygolin (=oljebasert maling) iblandet en del Owatrololje (5-10 %, eller mer, men ved 30 % vil det gå ut over dekkevnen, og da må en kanskje male flere strøk), etter tips fra en arbeidskollega. Fikk dette også bekreftet fra malebutikken. Så da får vi bare håpe, at jeg ikke var altfor utålmodig og at ikke rekkverket var en dråpe fuktig, eller at det var for seint på kvelden til å male..... 
Ville jo ikke ende opp med å se på et uferdig rekkverk enda et år! Tror jeg hadde blitt gal!
Jeg har også malt under terassen langs med huset hvitt. En annen type drittarbeid, for å si det mildt! Og synes resultatet det blei ganske så bra. Der var det umalt fra før. Og pappa var så snill å grunne for meg i fjor.
Skilleveggen mot naboen har blitt malt i brunsort, på begge sider. Pappa var snill og male den ene siden:).  Her kan du se innlegget om maleprosjektene mine på terrassen denne sommeren:)
Synes nå at hele huset ser ganske så fresht ut! 
Om jeg ikke har en mann???:) Joda, men han er ikke akkurat en malemester..... Men himla flink til å lage mat...:). Hehe... Men han er med å veldge farger, altså.....

Jeg var litt usikker på fargevalget på selve huset i fjor sommer, men nå med alt det andre ferdigmalt
(hjalp jo betraktelig på helhetsinntrykket at rekkverket ikke lenger gult eller at toppen er umalt),
så synes jeg det ble bra likevel.
Og er jo i grunnen førnøyd med at jeg ikke enda har sett et eneste hus i fagen vår, hehe.
Eller betyr det at det er stygt???
Og grønt er jo inn i år på interiørfronten i år, hvertfall i vår....:).

Er hvertfall kjempeletta med å være ferdig med "huset". Har jo holdt på å male litt andre irriterende ting med mye krinkler og kroker i år også. Så nå håper jeg jeg at til neste sommer kan jeg konsentrere meg om litt gøyere ting som skal pynte opp ute, som koselige puter etc. 
Trodde at jeg skulle rekke det i år, dvs, først trodde jeg at jeg skulle rekke det i fjor..... 

What a job....need I say more.....
I'm so fed up with this post as well, so I won't even translate it.... 
But if you have any questions, please do ask!




Ha en flott uke!
Jeg nyter nå siste kvelden på det fantastisk familievennlige Skallerup Klit feriesenter på Nord-Jylland. Ungene har storkost seg, og det har vi voksne også. Et sted vi garantert kommer tilbake til! 
Tre netter var i grunnen for lite til å rekke alt de hadde å tilby. 
For badeland (med deilige og varme temperaturer for en gangs skyld:)) og lekeland måtte vi jo innom hver dag:).
Have a great week!
I'm enjoying my last evening in the wounderfully family friendly Skallerup Klit in northern Denmark. 
The kids had such a great time they don't wan't to go home:)
3 nights wasn't really enough.
-Ingvild-

No comments: